Hoe houd je medewerkers duurzaam inzetbaar in tijden van stress? In december 2015 startte het Taalcentrum-VU in Amsterdam een pilot met Reikibehandelingen en massages op de werkvloer. Reikimaster Anne Boerrigter en holistisch massagetherapeut Anja Barro spreken erover met Rob Doeve, directeur van het Taalcentrum-VU.
Wat was de aanleiding om Reikibehandelingen en massages aan te bieden aan de medewerkers van het Taalcentrum-VU? Rob Doeve: ‘In de loop van 2016 constateerden we: onze mensen werken zich een slag in de rondte. We maken weliswaar geen zware producten waar je rugklachten van krijgt, maar de druk op onze mensen is hoog. Onze medewerkers – vertalers, redacteuren, cursusontwikkelaars, coördinatoren, allemaal professionals op het gebied van taal en communicatie – zijn hoofdwerkers. Hun koppies moeten altijd op scherp staan. Als je dan als werkgever vaststelt dat het duurste materiaal wat je in huis hebt je eigen mensen zijn, kun je maar beter zorgen dat je ze duurzaam inzetbaar houdt.’
Hoe hebben jullie het praktisch aangepakt? ‘We startten met een pilot waarin de medewerkers een aantal Reikibehandelingen en massages konden ervaren, betaald door het Taalcentrum-VU [inmiddels stelt het Taalcentrum de ruimte en de werktijd beschikbaar en betalen de medewerkers de behandelingen zelf, red.]. Die pilot was succesvol: het overgrote deel van de mensen schreef zich in en de evaluatie was positief. Onze medewerkers hebben nu de mogelijkheid om onder werktijd, in een ruimte die het Taalcentrum-VU beschikbaar stelt, behandelingen te ontvangen.’
‘Mijn maandelijkse Reikisessies met Anne zijn een welkom rustpunt in de dagelijkse kantoordrukte. De kalmte die ik ervaar na de sessie blijft de rest van de dag bij me, ook als ik weer terug aan het werk ben. Ik ben heel erg dankbaar voor deze mogelijkheid om m’n batterijen weer op te laden. Het is moeilijk te bewijzen, maar ik ben ervan overtuigd dat de diepe ontspanning en het gevoel van verbintenis wat ik ervaar tijdens mijn Reikisessies een positieve invloed hebben op zowel mijn fysieke als geestelijke gezondheid.’ ~ Nigel Hillen, vertaler
Had je twijfels over de methodes die je zou inzetten? ‘Wij bieden nu de combinatie van massage en Reiki; kies maar. Volgens mij werkt dat goed: mensen hebben hun eigen voorkeur – en sommigen wisselen af. Ik sluit niet uit dat er ooit nog een derde mogelijkheid bij komt die net zo goed werkt. Mijn punt van onzekerheid was wel: vinden ze het leuk? Ik wist niet of mensen het cadeautje met plezier zouden uitpakken.’
Hoe is je ervaring met het aanbieden van Reikibehandelingen en massage op de werkvloer uiteindelijk? ‘Positief. Niet alleen voor stressregulatie overigens. Bij het Taalcentrum-VU is dit aanbod één instrument dat bijdraagt aan een zekere saamhorigheid, een binding van mensen aan het bedrijf. Ik vind het belangrijk dat mensen zich gezien weten: herkend, gewaardeerd. Dat ze niet het gevoel hebben: ik zit hier in een hoekje me helemaal kapot te ploeteren, ziet iemand dat nou? Ik denk dat wij daar wel veel aan doen. Nu kunnen we ook nog zeggen: joh, jij hebt het zo druk, ik zie je krom zitten achter je pc – maak eens een afspraak met een van de behandelaars.’
Wij als behandelaars hebben bij elke sessie wel een gesprek waarin wordt gezegd: wat is het toch bijzonder dat dit wordt aangeboden. Wat krijg jij daarvan mee? ‘Ik zie dat mensen in een opperbeste stemming van hun Reikibehandeling of massage terugkomen. Als zij het gevoel hebben: ik heb hier wat aan, dan ben ik blij.’
‘Ik ben iemand die zich moeilijk ontspant. Er speelt altijd van alles door mijn hoofd en er moet bij mij altijd van alles en vooral veel. Met de Reikibehandeling ervaar ik dat er rust in mijn hoofd komt. Het voelt alsof ik er meer energie door krijg. Ook de massages doen mij goed. Soms zit ik zo lang en intensief achter de computer dat mijn armen en schouders er pijn van gaan doen. De massages werken dan echt verlichtend. Fijn dat dit op mijn werk kan, vooral als er veel werkdruk is.’ ~ Joop Rusman, financiële administratie
In hoeverre is het aanbieden van behandelingen aan het personeel voldoende als het gaat om duurzame inzetbaarheid? ‘Niet. Het is een van de vele instrumenten. Ik denk dat een werkgever ook de taak heeft om te bewaken of mensen nog uitdaging in hun werk vinden. Zitten er voldoende elementen in waarvan ze zich afvragen: oeps, hoe zal ik dat nou eens aanpakken? En als ze dat goed gedaan hebben, krijgen ze dat dan te horen? Verder kunnen en moeten mensen ook zelf zorgen dat ze in balans blijven.’
Is het de investering waard? ‘Ja, dat lijkt het te zijn. De kosten zijn makkelijk in beeld te krijgen, daar kun je de btw nog apart van zetten. Je moet je als werkgever wel realiseren wat die kosten zijn. Ik denk dat het moeilijk is om een exacte verlies- en winstrekening op te maken, om de winst in geld uit te drukken.’
Zou je dit aan andere bedrijven aanraden? ‘Ja, zeker. Wel lijkt het mij belangrijk dat je als organisatie of werkgever in een pilot checkt of dat wat je wilt aanbieden, bij het bedrijf en bij de mensen past.’
Was je bang om zweverig gevonden te worden door dit aanbod? ‘Nee.’ Lacht: ‘Dat risico is ook niet zo groot, dat mensen mij zweverig vinden.’
‘De massage die ik van Anja ontvang voelt als zo’n weldaad, voor lichaam én geest. Anja voelt waar de blokkades zitten en in een half uur tijd kan ze echt iets losmaken, of de energie weer beter laten stromen. Maar ook als je geen last hebt van blokkades is het een heerlijke ontspanning. Een half uur in de massagestoel stelt me in staat even helemaal los te komen van mijn werkzaamheden, zodat ik daarna weer opgekikkerd verder kan.’ ~ Judith Meijer, accountmanager
Geef een reactie